Safaripark de Beekse Bergen zet definitief een streep door de opvang van asielzoekers.
Hilvarenbeek, donderdag, 25 juni 2026.
Eigenaar Libéma blaast de opvang van vijfhonderd asielzoekers bij de Beekse Bergen af. Het COA kon niet beloven dat er alleen gezinnen zouden komen.
Geen gezinnen, geen deal in Hilvarenbeek
In het Brabantse Hilvarenbeek gaat de geplande opvang van vijfhonderd asielzoekers bij de Beekse Bergen definitief niet door [1][4]. Eigenaar Libéma wilde graag een steentje bijdragen aan het maatschappelijke asielprobleem [2]. Zij stelden echter één harde eis: er mochten uitsluitend gezinnen op het terrein verblijven [1][2][4]. Dit moest de veiligheid en leefbaarheid voor de overige gasten van het safaripark garanderen [2][3]. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) kon die belofte door de huidige asielsituatie niet waarmaken [1][4]. Daarom besloot Libéma op dinsdagochtend 23 juni 2026 om de plannen definitief te annuleren [1][2][4].
Het geheime plan dat klapte
De lokale politiek hield de plannen maandenlang angstvallig geheim [1][4]. Al op 16 april 2026 sprak de gemeenteraad hierover achter gesloten deuren [1][4]. Gisteravond, woensdag 24 juni 2026, hief de raad de geheimhouding pas op omdat het plan officieel van tafel is [1][3][4]. Voor de Nederlandse samenleving betekent dit een flinke streep door de rekening [GPT]. De druk op de asielketen is al enorm en vijfhonderd opvangplekken vind je niet zomaar ergens anders [GPT].
De zoektocht gaat verder
Terwijl er in de regio ook andere verrassingen waren, zoals een aap die op dinsdag 23 juni 2026 ontsnapte uit het safaripark en door het nabijgelegen Esbeek wandelde [2], blijft de opvangcrisis bittere ernst [GPT]. Het COA moet nu koortsachtig op zoek naar een andere locatie voor deze grote groep mensen [GPT]. Dit besluit laat zien hoe complex de samenwerking tussen private partijen en de overheid momenteel is [GPT]. De zoektocht naar nieuwe opvangplekken in Nederland gaat in alle hevigheid verder [GPT].