Koning Willem-Alexander stapt over op een nieuwe Airbus en dat kost de staat miljoenen.
Schiphol, donderdag, 25 juni 2026.
Omdat KLM stopt met Boeing, moest koning Willem-Alexander zich omscholen tot Airbus-piloot. Dit dwingt de staat om het pas zeven jaar oude regeringsvliegtuig met miljoenenverlies te verkopen.
Koning kiest het luchtruim in een gloednieuwe Airbus
Op de startbanen van Schiphol (Haarlemmermeer) is een grote vlootwissel begonnen [1][3]. Onze koning Willem-Alexander vloog gisteren, op woensdag 24 juni 2026, voor het eerst als gastvlieger in de gloednieuwe Airbus A321neo van KLM [5]. Om zijn vlieguren voor zijn brevet op peil te houden, moest de vorst wel overstappen [1][3]. Hij behaalde op 6 juni 2026 al zijn typebevoegdheid voor dit stillere en schonere toestel [3][5]. KLM vervangt namelijk de oude Boeing 737-vloot volledig door Airbus [1][3][4]. Een flinke logistieke operatie die miljoenen kost aan de omscholing van piloten [1].
Haagse hoofdpijn door een gedwongen verkoop
In Den Haag zorgt deze overstap voor flinke politieke hoofdpijn [4]. Het huidige regeringsvliegtuig, de PH-GOV, is een Boeing 737 [1][3]. Omdat KLM stopt met Boeing, kan de maatschappij dit ene staatstoestel straks niet meer onderhouden [3][4]. Het luxe vliegtuig moet dus nu alweer in de etalage [1][4]. De PH-GOV werd pas in 2018 gekocht en in 2019 geleverd [3][4]. Het toestel gaat dus slechts 7 jaar mee, terwijl de vorige Fokker maar liefst twintig jaar trouwe dienst bewees [3][4]. De aanschaf kostte destijds 89 miljoen euro [3]. Een pijnlijk detail: bij de aanbesteding was een Airbus destijds 18 miljoen euro goedkoper dan de Boeing [4], wat toen een prijs van 71 miljoen euro had betekend [3][4].
Peperduur grapje voor de belastingbetaler
Wat betekent dit voor u als burger? Kapitaalvernietiging van de bovenste plank [4]. De verkoopwaarde van de Boeing is uiterst onzeker [4]. Een vervangende Airbus kost al snel tientallen miljoenen euro’s extra [3][4]. Alleen een tweedehandsje kost al gauw 20 miljoen euro [3]. Het kabinet heeft nog geen definitieve knoop doorgehakt over de nieuwe aankoop [3]. Tot die tijd vliegt de koning in elk geval vrolijk door in de cockpit van KLM [3][5]. Zijn collega’s noemen hem gelukkig een ‘heel leuke collega’ [2].