vanaf 1 juli wordt je jonge oldtimer opeens een stuk duurder – dit moet je weten
Den Haag, dinsdag, 23 juni 2026.
Per 1 juli 2026 gaat de belasting voor youngtimers flink omhoog. Auto’s jonger dan 25 jaar vallen vanaf dan niet meer onder de gunstige regeling. Zakelijke rijders betalen straks 35 procent bijtelling in plaats van het lagere tarief. De overheid wil hiermee misbruik tegengaan en de markt voor echte oldtimers stimuleren. Voor veel ondernemers betekent dit een fikse kostenstijging, vooral als ze een relatief nieuwe auto privé gebruiken voor hun bedrijf. De Tweede Kamer onderzoekt nog of de overgang soepeler kan, maar voorlopig staat de wijziging vast. Heb je een jonge oldtimer op de zaak staan? Dan is het slim om nu al na te denken over de gevolgen. De greentimerregeling voor elektrische auto’s zou een alternatief kunnen bieden, maar dat besluit valt pas in augustus.
de rekening komt eraan: 35 procent bijtelling voor jonge oldtimers
Vanaf 1 juli 2026 wordt het rijden van een youngtimer als privéauto voor ondernemers een stuk duurder. De bijtelling voor zakelijk gebruikte auto’s jonger dan 25 jaar gaat omhoog naar 35 procent van de waarde in het economisch verkeer [1][2]. Voorheen gold de gunstige youngtimerregeling al voor auto’s van 15 jaar en ouder, met een bijtelling gebaseerd op de dagwaarde [3]. Nu valt bijvoorbeeld een BMW 3-serie uit 2012 niet meer onder de regeling, terwijl deze auto eerder nog fiscaal aantrekkelijk was [GPT]. Voor een ondernemer met een youngtimer ter waarde van €20.000 betekent dit een stijging van de jaarlijkse bijtelling met 59.091 procent [4]. De Belastingdienst zal deze wijziging per 1 juli automatisch doorvoeren in de aangifte inkomstenbelasting [1].
de markt reageert: stilstand en onzekerheid
De youngtimermarkt kampt sinds de aankondiging van de wijzigingen met grote onzekerheid. Veel bedrijven, zoals Auto Timon uit Utrecht, hebben hun deuren al moeten sluiten door de plotselinge veranderingen [5]. Timon Visser, eigenaar van Auto Timon, vertelt: “Ik heb vier maanden nauwelijks iets verkocht. Mijn vaste lasten bedroegen negenduizend euro per maand, en mijn voorraad was voor een groot deel gefinancierd” [5]. De Tweede Kamer heeft op 31 maart 2026 een motie aangenomen om de regering te verzoeken voor de zomer opties te presenteren voor een geleidelijker transitiepad [5]. Toch blijft de markt voorlopig in afwachting van een definitief besluit, dat pas in augustus 2026 wordt verwacht [6]. Ondertussen onderzoekt het kabinet de invoering van een greentimerregeling, die voor elektrische auto’s van 5 tot 8 jaar oud een bijtelling van 14 tot 15 procent zou kunnen bieden [7]. Voorbeelden van auto’s die onder deze regeling zouden kunnen vallen, zijn de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.4 [7].
wat kun je nu doen? overweeg je opties
Heb je een youngtimer op de zaak staan? Dan zijn er een paar opties om de fiscale gevolgen te beperken. Als de auto keuzevermogen is binnen een IB-onderneming, kun je deze onder bijzondere omstandigheden naar privé overbrengen [8]. De Belastingdienst erkent de wetswijziging als een bijzondere omstandigheid, mits je kunt aantonen dat je de auto niet als ondernemingsvermogen had geëtiketteerd als de leeftijdsgrens destijds al op 25 jaar had gelegen [8]. Voor auto’s binnen een BV is de overgang naar privé eenvoudiger: je kunt de auto tegen de waarde in het economisch verkeer kopen [8]. Toch is het verstandig om nog even te wachten met definitieve besluiten. De Tweede Kamer heeft het kabinet gevraagd om de verhoging naar 25 jaar geleidelijk te laten verlopen, mogelijk in combinatie met een hoger bijtellingspercentage [1]. Daarnaast wordt de greentimerregeling nog onderzocht, wat voor zakelijke rijders een aantrekkelijk alternatief kan bieden [7]. Het kabinet neemt hierover in augustus een besluit [6].
Bronnen
- www.kvk.nl
- www.taxlive.nl
- www.autoweek.nl
- www.anb.nl
- youngtimer-magazine.com
- www.salarisvanmorgen.nl
- topgear.nl
- www.anb.nl