Wie niet op tijd klaagde over de box 3-belasting krijgt definitief geen cent terug.

Wie niet op tijd klaagde over de box 3-belasting krijgt definitief geen cent terug.

2026-06-25 binnenland

Den Haag, donderdag, 25 juni 2026.
De Hoge Raad beslist dat niet-bezwaarmakers hun geld kwijt zijn. Dat scheelt de overheid miljarden euro’s. Een bittere pil voor honderdduizenden spaarders.

Geen bezwaar gemaakt? Dan fluit u naar uw centen

Den Haag – Spaarders die braaf hun mond hielden, krijgen definitief geen cent terug van de Belastingdienst [1][2]. De Hoge Raad in Den Haag heeft vandaag, donderdag 25 juni 2026, geoordeeld dat ‘niet-bezwaarmakers’ definitief naar hun geld kunnen fluiten [1][2]. De hoogste rechter deed uitspraak in twee specifieke proefzaken over belastingaanslagen die op 24 december 2021 zijn opgelegd [1][5]. Omdat deze gedupeerden destijds niet binnen de termijn bezwaar maakten, krijgen zij geen herstelbetaling [1][2]. Deze beslissing is een ijskoude douche voor honderdduizenden Nederlandse burgers die hoopten op een ambtshalve vermindering van hun onterechte aanslagen [1][2][5].

De fiscus lacht, de brave burger huilt

Waarom deze oneerlijkheid? In 2021 oordeelde de Hoge Raad al dat de box 3-heffing vanaf 2017 onwettig was [2][4]. De Belastingdienst rekende destijds met een verzonnen rendement van zo’n 4 procent [2]. Dat deed flink pijn, want de werkelijke spaarrente was destijds nagenoeg nul [2]. Alleen de snelle klagers die wel op tijd bezwaar maakten, kregen de afgelopen jaren miljarden euro’s terug [1][2]. De rest bleef hoopvol wachten [1]. De Hoge Raad volgt nu het eerdere advies van de advocaat-generaal uit mei 2026 [1][2][5]. Het kabinet haalt opgelucht adem en bespaart hiermee miljarden euro’s aan herstelbetalingen [1][2][5]. De brave burger blijft daarentegen met lege handen achter [1].

Blik op de toekomst in de Eerste Kamer

Ondertussen kijkt politiek Den Haag alweer vooruit naar een nieuw fiscaal stelsel [4]. De Tweede Kamer stemde op 12 februari 2026 al in met een wet die spaarders voortaan belast op basis van hun werkelijke rendement [4]. De Eerste Kamer debatteert hier volgende week, op dinsdag 30 juni 2026, plenair over [4]. Dat is hopelijk goed nieuws voor de toekomst, maar een schrale troost voor het verleden [GPT]. Wie destijds geen bezwaar maakte tegen de oneerlijke heffing, is zijn zuurverdiende geld nu echt kwijt [1][2]. De Hoge Raad bewijst zich vandaag voor veel gedupeerden inderdaad als een heel dure raad [6].

Bronnen


Hoge Raad box 3-heffing