hoe martin bos 10.000 euro belastinggeld opsoupeerde – en waarom het niemand verbaast

hoe martin bos 10.000 euro belastinggeld opsoupeerde – en waarom het niemand verbaast

2026-06-22 politiek

Middelburg, maandag, 22 juni 2026.
Statenlid Martin Bos van FVD in Zeeland declareerde in twee jaar tijd 117 etentjes, goed voor ruim 10.000 euro aan belastinggeld. Onder het mom van ‘fractieoverleg’ schotelde hij zichzelf wagyu-burgers, kaviaar en limoncello voor – zelfs twee dagen voor de Holocaustherdenking. Ter vergelijking: de hele BBB-fractie (9 leden) gaf in dezelfde periode minder uit. Bos was in die twee jaar niet één keer aanwezig bij een commissievergadering, maar vond eten wel een ‘sociaal smeermiddel’ voor gedachtewisselingen. Commissaris van de Koning Hugo de Jonge noemt het ‘echt over de schreef’. De vraag is niet of Bos de regels brak, maar of hij ze ooit serieus nam.

de rekening die niemand wilde betalen

Martin Bos (FVD) zette in twee jaar tijd 117 keer zijn handtekening onder declaraties voor etentjes. Tussen maart 2023 en juni 2024 schrokte hij voor €10.200 aan belastinggeld naar binnen – waarvan 9180 euro alleen al aan eten en drinken [1]. Ter vergelijking: de hele BBB-fractie (9 leden) kwam in dezelfde periode niet verder dan €4.900 [1]. Bos at zichzelf door de declaratieregels heen alsof het een all-you-can-eat buffet was. Zijn bonnetjes vertellen het verhaal: een Wagyu burger voor €48 onder het mom van ‘bespreking stikstofproblematiek’, een souvlaki met limoncello als ‘evaluatie Holocaustherdenking’ twee dagen voor de daadwerkelijke herdenking, en een steak-tartare met vier biertjes tijdens een ‘fractieoverleg’ terwijl de Statenvergadering geschorst was [1][2]. Het meest opvallende detail? Bos was in die twee jaar niet één keer aanwezig bij een commissievergadering [1]. Zijn verklaring: ‘Tijdens het eten is een fijn moment om met elkaar van gedachten te wisselen, met een goede sfeer’ [1]. Alsof de Zeeuwse burger betaalt voor zijn sociale smeermiddel.

de regels die niet voor bos leken te gelden

De declaratieregels voor provinciale statenleden zijn sinds juni 2025 aangescherpt [1]. Fracties krijgen jaarlijks €60.000 voor fractieondersteuning [1]. Bos beweert dat hij binnen de regels bleef, maar commissaris van de Koning Hugo de Jonge is duidelijk: ‘Als je dit opmaakt aan uiteten gaan, ja… dan heb je echt niet begrepen waarvoor dat geld bedoeld is. Dit gaat echt over de schreef’ [1][4]. Het probleem is niet alleen de hoogte van de declaraties, maar ook de morele verantwoording. Bos declareerde zelfs etentjes bij de Nova Academie, een omstreden fopschool van Willem Engel die belastingontduiking en klimaatcrisis als ‘voordelen’ aanprijst [1]. Zijn reactie op de kritiek? ‘Moreel gezien was het een beetje dom dat we zo weinig geld hebben uitgegeven’ [1]. Alsof het doel was om zoveel mogelijk belastinggeld op te maken, niet om het verantwoord te besteden. Landelijk FVD-voorzitter Thierry Baudet heeft aangekondigd de zaak intern te onderzoeken [2], maar gezien de reactie van De Jonge lijkt de schade al aanzienlijk. De Provinciale Staten van Zeeland bekijken de declaraties nu nader – en of Bos ooit nog een cent mag declareren, is de vraag [1].

wat dit betekent voor jouw portemonnee

Elke euro die Bos declareerde, komt uit de Zeeuwse schatkist. Dat betekent minder geld voor wegen, scholen of zorg in de provincie. Terwijl jij misschien moeite hebt om de boodschappen te betalen, trakteerde Bos zichzelf op kaviaar en wagyu [1][2]. Het schandaal roept vragen op over de controle op politieke uitgaven. Als een eenmansfractie in twee jaar tijd meer dan €10.000 aan etentjes kan declareren zonder dat iemand ingrijpt, hoe zit het dan met de rest? De zaak-Bos laat zien dat de huidige regels misschien niet streng genoeg zijn – of in ieder geval niet goed worden nageleefd. Provinciale Staten van Zeeland hebben nu de kans om duidelijk te maken dat dit soort uitgaven niet acceptabel zijn. Of, zoals Hugo de Jonge het zegt: ‘Iedereen snapt dat dit niet hoort. Je moet zo niet met belastinggeld omgaan’ [1]. De vraag is of Bos ooit een rekening krijgt – of dat de Zeeuwse burger uiteindelijk de rekening betaalt.

Bronnen


declaratieschandaal provinciale politiek