na acht jaar stopt het radioduo dat nederland wakker maakte – dit is waarom het zo’n schok is
Amsterdam, woensdag, 24 juni 2026.
Mattie en Marieke zeggen na acht jaar vaarwel tegen hun ochtendshow op Qmusic. Het duo dat dagelijks honderdduizenden luisteraars aan de radio kluisterde, stopt omdat Marieke toe is aan iets nieuws. Ze blijft wel bij de zender, maar ruilt de vroege ochtenden in voor een vrijdagmiddagprogramma. Mattie gaat solo verder met de ochtendshow, zonder vaste sidekick. Het besluit kwam na lang nadenken, vooral voor Marieke. ‘Ik laat een stuk geschiedenis achter,’ zegt ze. De laatste uitzending is op 3 september, precies acht jaar na hun eerste show. Voor fans breekt een tijdperk af, maar voor de radiozender begint er een nieuw hoofdstuk – met frisse energie en onverwachte wendingen.
een tijdperk sluit, maar niet voor iedereen
Het is officieel: na acht jaar stopt het radioduo Mattie Valk (41) en Marieke Elsinga (39) met hun gezamenlijke ochtendshow op Qmusic. Voor de honderdduizenden luisteraars die dagelijks om 6.00 uur hun wekker zetten voor het bekende ‘goeiemorgen!’ van het duo, breekt er een tijdperk af [1][2]. Maar voor de zender zelf begint er juist een nieuw hoofdstuk. Vanaf 7 september gaat Mattie solo verder met de ochtendshow, terwijl Marieke vanaf 18 september haar eigen programma presenteert op vrijdagmiddag [1]. Geen vaste sidekick meer voor Mattie, maar een wisselend team van bekende en nieuwe stemmen. Marieke ruilt de vroege ochtenden in voor een iets relaxter schema, al blijft ze wel bij Qmusic. ‘Ik laat een stuk geschiedenis achter,’ zegt ze in een podcast aan haar keukentafel [2]. En dat is niet overdreven: het duo heeft de ochtendradio in Nederland op zijn kop gezet met hun openhartige en herkenbare verhalen [1].
waarom marieke nu toe is aan iets nieuws
Voor Marieke voelt het stoppen als een natuurlijk moment van reflectie. Na jarenlang om 4.00 uur opstaan voor de ochtendshow, wil ze haar horizon verbreden [1][2]. ‘Het was een hele moeilijke beslissing waar ik lang en goed over heb nagedacht,’ vertelt ze in de podcast [1]. Niet alleen omdat ze zoveel plezier heeft met Mattie, maar ook omdat ze ernaar uitkijkt om haar kind naar school te kunnen brengen – iets wat met de vroege ochtenden vaak niet lukte [2]. Toch blijft ze niet helemaal weg bij de radio. Vanaf september presenteert ze op vrijdagmiddag haar eigen programma, en sluit ze solo het weekend in [1]. Voor Mattie is het voortzetten van de ochtendshow juist een logisch vervolg. ‘Ik schrijf nog steeds mijn jongensboek en wil dat volgende hoofdstuk heel graag gaan schrijven,’ zegt hij [2]. Een ochtendshow blijft zijn ‘allergrootste droom’, en hij heeft er zin in om met nieuwe energie aan de slag te gaan [1]. De laatste gezamenlijke uitzending van het duo is op 3 september, precies acht jaar na hun eerste show in 2018 [2]. Voor fans is het even wennen, maar volgens programmadirecteur Roland Snoeijer hebben Mattie en Marieke een nieuwe standaard gezet voor ochtendradio in Nederland [1].
wat dit betekent voor de toekomst van marieke en mattie
Voor Marieke lijkt het alsof ze een beetje klaar is met televisie. Al een jaar lang is ze niet meer op tv te zien, en volgens tv-autoriteit Tina Nijkamp is dat geen toeval [3]. ‘Marieke Elsinga lijkt toch wel een beetje klaar met presenteren bij RTL 4,’ zegt Nijkamp in haar podcast [3]. Vorige zomer presenteerde Marieke nog The Jump en RTL Boulevard Summernight, maar dit jaar is ze helemaal niet op televisie verschenen [3]. Of ze nog terugkeert, is de vraag. Bij Qmusic krijgt ze in ieder geval een nieuwe kans, al is het niet meer in de ochtend. Voor Mattie betekent de nieuwe opzet van de ochtendshow juist een frisse start. Hij kiest er bewust voor om geen vaste co-host aan te stellen, maar werkt met een wisselend team [1]. ‘Ik wil ons luisterpubliek voorstellen aan nieuwe mensen,’ legt hij uit [2]. Of dat net zo succesvol wordt als het duo met Marieke? De tijd zal het leren. Eén ding is zeker: het wordt nooit meer hetzelfde zonder de bekende chemie van Mattie en Marieke [1][2].