Laatste nieuws in radarsystemen
Nederland bouwt eigen radars die drones en schepen op de Noordzee spotten – en dat levert banen op in Twente
Hengelo, maandag, 22 juni 2026.
Nederland pompt honderden miljoenen in Thales Hengelo om zelf meer radars te maken. Binnen drie jaar moet de productie met 60 procent groeien. Dat is hard nodig: Defensie wil minder afhankelijk zijn van buitenlandse leveranciers en de dreiging van vijandige drones en schepen neemt toe. De nieuwe radars worden getest in een speciale ruimte waar geen storende signalen binnenkomen. De investering past in een Europees plan om de defensie-industrie te versterken. Thales boekt al recordomzetten door de groeiende vraag naar wapens en radarsystemen. In Hengelo levert de uitbreiding niet alleen meer veiligheid op, maar ook nieuwe banen.