radio 2 verliest zijn ochtendkoningen: roodbeen en kijk in de vegte stappen over naar radio 10

radio 2 verliest zijn ochtendkoningen: roodbeen en kijk in de vegte stappen over naar radio 10

2026-06-22 roddel

Amsterdam, maandag, 22 juni 2026.
Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte ruilen na acht jaar NPO Radio 2 in voor Radio 10. Vanaf 1 september nemen ze de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both. Het duo won twee keer de Gouden RadioRing en trekt dagelijks honderdduizenden luisteraars. Hun vertrek is een klap voor Radio 2, maar een enorme boost voor Radio 10. Roodbeen wordt ook radio-directeur bij de commerciële zender. Gordon twijfelt al maanden over zijn ochtendshow. Hij noemde het vroege opstaan ‘niet te doen’. De overstap is officieel bevestigd door BNNVARA en Talpa. Luisteraars kunnen het duo nog tot 24 juli horen op Radio 2. Daarna begint hun nieuwe avontuur.

de koningen van de ochtend ruilen publieke voor commerciële microfoon

Het is officieel: Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte stappen per 1 september over van NPO Radio 2 naar Radio 10 [1][2]. Na acht jaar en ruim 2000 afleveringen van ‘Jan-Willem Start Op!’ nemen ze afscheid van de publieke omroep [2]. Voor Radio 10 is het een enorme slag: het duo won twee keer de Gouden RadioRing (2020 en 2025) en trok dagelijks honderdduizenden luisteraars [2]. Roodbeen wordt niet alleen presentator, maar ook radio-directeur bij de commerciële zender [1]. Hij gaat de koers, programmering en verdere ontwikkeling van Radio 10 bepalen. ‘Ik wil een omgeving creëren waarin muzikale energie, creativiteit en de luisteraar samenkomen,’ zegt Roodbeen over zijn nieuwe rol [1]. Kijk in de Vegte vult aan: ‘Alles klopt om samen dit nieuwe avontuur aan te gaan. Radio 10 en onze show voelen als een perfecte match’ [1]. Hun vertrek komt niet helemaal uit de lucht vallen. Al maanden gonzen er geruchten over onvrede bij het duo over de koers van de publieke omroep [3]. BNNVARA-directeur Suzanne Kunzeler reageert met gemengde gevoelens: ‘We zijn hen ontzettend dankbaar voor hun creativiteit, energie en warmte. Tegelijk gunnen we hen alle mooie avonturen die nog op hun pad komen’ [2].

gordon zucht van opluchting: ‘het vroege opstaan breekt me op’

De overstap van Roodbeen en Kijk in de Vegte betekent het einde van de ochtendshow van Gordon en Froukje de Both op Radio 10 [1][2]. Voor Gordon komt het nieuws als een opluchting. Al maanden twijfelt hij of hij door wil gaan met de ochtendshow. ‘Ik moet eerlijk zeggen: het breekt me wel echt op,’ vertelde hij vrijdag in een radio-interview [3]. Het vroege opstaan valt hem zwaar. ‘Ik sta om half vijf op en vannacht werd ik om twee uur wakker. Daarna kwam ik niet meer in slaap. Het is bijna niet vol te houden’ [3]. De luistercijfers van zijn show blijven achter bij de verwachtingen [3]. Of Gordon zelf beslist over de toekomst van de show, is nog onduidelijk. ‘Ik ben er nog niet uit. Daar ga ik volgende week over beslissen,’ zegt hij [3]. Maar het lijkt erop dat Radio 10 alvast een plan B heeft: Roodbeen en Kijk in de Vegte. Luisteraars kunnen het duo nog tot en met 24 juli horen op NPO Radio 2, tijdens hun laatste uitzending vanaf de Nijmeegse Vierdaagse [2]. Daarna begint hun nieuwe avontuur op Radio 10 met ‘Radio 10 Staat Op!’ [1]. Voor de fans van Gordon en Froukje is er nog geen duidelijkheid. Blijven ze samen op een ander tijdstip? Of gaat ieder zijn eigen weg? De komende weken brengen hopelijk duidelijkheid.

wat betekent deze overstap voor jou als luisteraar?

Voor de trouwe luisteraars van NPO Radio 2 breekt er een nieuw tijdperk aan. Wie neemt de ochtendshow over? Blijft de sfeer hetzelfde? En wat verandert er voor de fans van Radio 10? Eén ding is zeker: de ochtendradio in Nederland gaat op de schop. Roodbeen en Kijk in de Vegte nemen hun beproefde formule mee naar Radio 10: muziek, actualiteit en een flinke dosis humor [1][2]. Hun show op NPO 1 op vrijdagavond blijft voorlopig gewoon bestaan [1]. Voor Radio 10 is de overstap een strategische zet. De zender hoopt met de komst van het populaire duo meer luisteraars te trekken. Of dat lukt? De tijd zal het leren. Eén ding is wel duidelijk: met Roodbeen als radio-directeur gaat Radio 10 flink vernieuwen [1]. Luisteraars kunnen zich opmaken voor een frisse wind in de ochtend. Of je nu een fan bent van publieke of commerciële radio, deze overstap gaat je raken. Zet je wekker alvast op 1 september, want dan begint het nieuwe avontuur van Roodbeen en Kijk in de Vegte op Radio 10 [1][2]. En wie weet, misschien wordt het wel net zo’n succes als hun tijd op Radio 2. Met twee Gouden RadioRingen op zak, is de lat hoog gelegd [2].

Bronnen


radiopresentatoren overstap